![]() | ||
![]() | ||
Hardware
| Svar #0 | Vandkøling |
| vlx 04-07-02 17:40 | Jeg går lidt med tanken om at lave noget vandkøling, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle informationer om hvor meget varm de forskellig komponenter i komputeren udvikler og hvor stor en radiator der skal til for at kunne køle dem. Det er nok noget ligende denne konfiguration jeg skal havde kølet: 2 x AMD MP 2000+ Geforce 4 Ti4400 og evt. en harddisk Er der så nogle der kender nogle formler så man kan udregne hvor meget det skal køles. Og hvor meget varmer de forskellig komponenter udvikler. Jeg har læst et sted at en amd processor skulle varm lige så meget som en 60 watt pære, ved dog ikke om det passer. |
| Svar #1 | Re: Vandkøling |
| Boost 04-07-02 17:57 | Jeg går lidt med tanken om at lave noget vandkøling, men jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle informationer om hvor meget varm de forskellig komponenter i komputeren udvikler og hvor stor en radiator der skal til for at kunne køle dem. Er det for at overclocke eller "bare" for at få et nogenlunde lydløst system at du vil vandkøle?´ Det med den 60W pærer slår nok ikke helt til. Men det er deromkring ;-) |
| Svar #2 | Re: Vandkøling |
| vlx 04-07-02 21:02 | Er det for at overclocke eller "bare" for at få et nogenlunde lydløst system at du vil vandkøle? Nu har jeg aldrig været nogle overclockings freak, vil nu helst havde et system der ikke larmer som en Jumbojet der er ved at lette. Det med den 60W pærer slår nok ikke helt til. Bare de ikke er som en 1200 watt varme pære :) |
| Svar #3 | Re: Vandkøling |
| The Baptizer 05-07-02 00:24 | Det er nok noget ligende denne konfiguration jeg skal havde kølet: Det tror jeg ikke rigtig holder. Jeg har ihvertfald aldrig set en 60Watts pære hvor det var nødvendigt med både køleplade og blæser for at holde den kold! |
| Svar #4 | Re: Vandkøling |
| Boost 05-07-02 10:08 | Jeg har læst et sted at en amd processor skulle varm lige så meget som en 60 watt pære, ved dog ikke om det passer. En 60W pære har også en betydeligt større overflade at komme af med varmen på - på en ny Athlon drejer det sig jo om under 1 kvadratmillimeter. Og 60W pære er pænt varm alligevel.... En CPU giver efter sigende også mere varme pr. arealenhed end en kogeplade. |
| Svar #5 | Re: Vandkøling |
| Boost 05-07-02 10:10 | Jeg har læst et sted at en amd processor skulle varm lige så meget som en 60 watt pære, ved dog ikke om det passer. Arealet på CPUen skulle selvfølgelig have været 1 kvadratcentimeter ;-) |
| Svar #6 | Re: Vandkøling |
| vlx 05-07-02 10:35 | 2 x AMD MP 2000+ Det er da ikke enngang fordi det er så dyrt to amd 1900+ og bundkort koster ca 6500 kr., fx koster en P4 2.4 jo 3800 til sammenligning. |
| Svar #7 | Re: Vandkøling |
| [sode]lord_arcan 20-08-02 09:47 | Jeg har læst et sted at en amd processor skulle varm lige så meget som en 60 watt pære, ved dog ikke om det passer. En AthlonXP afgiver alt efter hastighed, mellem 72 og 78 Watt, og som Boost siger er arealet den skal afgive denne varme fra, betydeligt mindre end en pære. |
| Svar #8 | Re: Vandkøling |
| [sode]lord_arcan 20-08-02 09:55 | Er det for at overclocke eller "bare" for at få et nogenlunde lydløst system at du vil vandkøle? Der er forskellige firmaer der laver komplette vandkøligssystemer. Det firma jeg har hørt mest ros om er Swiftech. Man kan købe Swiftech komponenter hos Studiedata, men de sælger dem som løs dele, og et komplet system vil løbe op i 3500-3800 dkr. I USA koster et komplet system ca. $195 til sammeligning. Sidewinder Computers er et amerikansk firma der sender over hele verden, der kan man få et komplet system til Danmark, med luftpost, for omkring 2800 dkr. (Det er endda inkl. køler til grafikkort!) Håber det hjælper dig lidt, jeg er selv ved at skrabe lidt penge sammen til et Swiftech system, det er dæhlme fedt. ;o) Links: www.swiftech.com www.studiedata.dk www.sidewindercomputers.com |
| Svar #9 | Re: Vandkøling |
| vlx 20-08-02 10:39 | En AthlonXP afgiver alt efter hastighed, mellem 72 og 78 Watt, og som Boost siger er arealet den skal afgive denne varme fra, betydeligt mindre end en pære. fandt lige den her side, så kan man se hvor mange watt ens cpu afgiver: http://www.benchtest.com/calc.html |
| Forum hovede oversigt Forum oversigt Besvar besked | |